Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn publiceerde vandaag de cijfers over 2023: wat een contrast tussen de stijgende voedselinflatie en de gerapporteerde winsten. Dit roept vragen op over de prioriteiten van de industrie. Boodschappen in Nederland kosten nu ongeveer 30% meer dan twee jaar geleden en tegelijk maakte het moederbedrijf van Albert Heijn 451 miljoen euro winst in 2023. Dat is 1.24 miljoen euro per dag. Deze cijfers drukken ons met de neus op het feit dat supermarkten niet het beste voor hebben met het publiek.
Nergens toont zich dit duidelijk dan in hun klimaatplannen en gebrek aan concrete acties. Het Feedback EU-rapport ‘Valse Bingo’, gelanceerd in het midden van 2023, belichtte de greenwashing tactieken, twijfelachtige gegevensrapportage en winstbejag met betrekking tot de klimaatcrisis binnen supermarkten. Bijna 40% van de totale uitstoot van broeikasgassen door supermarketen wordt veroorzaakt door de verkoop van dierlijke producten. Onze bevindingen onthullen een gebrek aan duidelijkheid en toewijding van retailers met betrekking tot hoe ze hun klimaatambities willen realiseren.
Afgelopen januari bezochten we het hoofdkantoor van Albert Heijn in Nederland en overhandigden we hen de honderd ansichtkaarten van onze supporters. We werden goed ontvangen, maar hebben nog steeds geen idee hoe Albert Heijn precies hun publiekelijk verklaarde ambitie wil bereiken om in 2030 een eiwitverhouding van 60% plantaardig en 40% dierlijk te bereiken in de verkoop van hun producten. Noch zijn er specifieke toezeggingen gedaan om de marketing van vlees en zuivel te stoppen.
Uitbreiding van Campagnes door heel Europa
In het Verenigd Koninkrijk onderzocht Feedback de retailers in hun rapport ‘Greenwash Grocers‘ en ook in andere delen van Europa zijn campagnes gelanceerd: er zijn rapporten uitgebracht in Spanje en Polen. Deze initiatieven trachten greenwashing praktijken aan te pakken en transparantie binnen de detailhandel te bevorderen. Naarmate het bewustzijn van consumenten groeit, wordt de oproep voor verantwoordelijke en duurzame praktijken in de industrie steeds dringender.
Nieuwe Wetgeving ter Bescherming van Consumenten en Bestrijding van Misleidende Marketingpraktijken
Het Europees Parlement heeft onlangs een baanbrekende wet goedgekeurd om greenwashing en misleidende productinformatie te bestrijden. Deze wetgeving is ontworpen om consumenten te beschermen tegen misleidende marketingpraktijken en hen in staat te stellen geïnformeerde keuzes te maken. De richtlijn, die overweldigende steun kreeg van leden, behandelt verschillende marketinggewoonten met betrekking tot greenwashing en voortijdige productveroudering. De nieuwe wet verbiedt het gebruik van termen als “milieuvriendelijk” in advertenties of verpakkingen zonder concrete bewijzen. Het pakt ook claims aan die suggereren dat een product een “klimaatneutrale”, “gereduceerde” of “klimaatpositieve” impact op het milieu heeft door CO2-emissiecompenserende schema’s, die vaak onzin zijn.
Het Voortouw Nemen
Als de grootste retailer in Nederland heeft Albert Heijn de kans om het voorbeeld te zijn. Door concrete acties boven louter retoriek te plaatsen, en nu te stoppen met van de promotie van stapelkorting van vlees- en zuivelproducten nu. Het is tijd om werkelijk leiderschap en toewijding te tonen. Aan zowel het welzijn van consumenten als de planeet. We hebben vandaag nogmaals gezien dat er ruimschoots de middelen voor zijn.