Terug naar nieuws

Nieuwe plantaardige doelen van Ahold Delhaize en Lidl

Dat is nog eens nieuws waar we blij van worden! Een van de grootste retailers van Europa, Ahold Delhaize, heeft een nieuwe doelstelling aangekondigd voor een 50% plantaardige voedselverkoop in 2030. Hierin erkennen zij hoe belangrijk de overstap naar plantaardige eiwitten is in het verminderen van de CO2-uitstoot en het behalen van de gezondheidsdoelen. Zo stellen zij zelf: “Zelfs kleine veranderingen in de winkelgewoonten van miljoenen klanten per week kunnen gezamenlijk een positieve impact hebben op de gezondheid van mensen en de planeet.”  De aankondiging van Ahold Delhaize volgt kort na een eerder bericht van Lidl om in alle Europese landen waar de retailer actief is plantaardige voedingsmiddelen te promoten en 20% meer hiervan te verkopen in 2030 ten opzichte van 2023.  

Deze internationale aanpak sluit aan op een ontwikkeling die in Nederland al eerder op gang is gekomen waarbij vrijwel alle grote supermarkten de afgelopen twee jaar hebben aangekondigd in 2030, 60% van de verkochte eiwitten plantaardig te laten zijn. Inmiddels is hier ook een monitor systeem voor opgezet om nauwlettend in de gaten te houden of supermarkten zich ook daadwerkelijk aan deze ambities houden.  

Wij moedigen deze ontwikkeling van harte aan, omdat uit onze rapporten en campagnes al is gebleken hoe groot de impact van de verkoop van vlees en zuivel  op het klimaat is. Zo liet het rapport ‘Valse Bingo’ zien dat bijna 40% van de totale uitstoot van broeikasgassen door supermarkten wordt veroorzaakt door de verkoop van dierlijke producten en riepen wij hen daarom op te stoppen met de promotie van vlees. Ook werd duidelijk dat retailers zich duurzaam voordoen, maar ondertussen weinig duidelijkheid en toewijding tonen over hoe ze hun klimaatdoelen gaan behalen. Het rapport ‘De Minder vlees race’ toonde teleurstellende resultaten van de transparantie en ambities van supermarkten om hun klimaatimpact te verkleinen. De scorekaarten kleurden gloeiend rood.  

Supermarkten spelen een cruciale rol in onze voedselketen, maar hun assortiment is voor 80% niet duurzaam en duwt de consumenten door middel van aanbod en acties gemakkelijk richting ongezonde keuzes. Uit ons lokale werk in Moerwijk blijkt dat de bewoners uit deze achterstandswijk heel graag duurzame en gezonde keuzes willen maken, maar dat dit wel toegankelijk en betaalbaar voor hen moet zijn. Wij kijken er daarom naar uit hoe Ahold Delhaize deze doelstelling realiteit gaat maken en ondertussen blijven we anderen aanmoedigen dit goede voorbeeld te volgen. Laat die aanbiedingen voor plantaardige producten maar komen!