18 juli 2022, Anneke Boersma, campagnevoerder Voedsel & Klimaat
Ze hebben vleesvervangers, minder plastic verpakkingen, doen mee aan de Week zonder Vlees en herinneren je eraan om de koelingsdeuren dicht te houden. De sticker op de voordeur laat het duidelijk zien: zij zijn de meest duurzame supermarkt volgens consumenten. Maar is Albert Heijn wel echt zo duurzaam?
Het onderzoek door New Climate Institute op verzoek van Milieudefensie was niet zo positief als Appie’s klanten. Het onderzoek was een analyse en beoordeling van de klimaatplannen van 29 grote bedrijven in Nederland. Eén van deze bedrijven was Ahold Delhaize, waar Albert Heijn onder valt. Met in 2020 een uitstoot van 69.5 MtCO2e hebben zij heel wat stappen te nemen om in 2050 netto geen emissies te hebben. Netto geen emissies betekent dat ze de uitstoot verminderen óf compenseren. Ahold Delhaize maakt daar nog geen onderscheid tussen, dus echt concreet zijn ze nog niet in hun plannen om hun doel te halen.
Gelukkig hebben ze wel een tussendoel gezet voor in 2030. Het bedrijf hoopt de scope 1 en 2 uitstoot met 50% te hebben verminderd, en scope-3 uitstoot met 15%, vergeleken met de uitstoot in 2018. Het is al een hele stap dat zij scope-3 meenemen in hun plannen, maar ambitieus kunnen ze niet genoemd worden. Scope-3 maakt namelijk 95% uit van hun gehele uitstoot. Om dichtbij die netto geen emissies in 2050 te komen zal de uitstoot in scope-3 hard aangepakt moeten worden.
Maar wat is scope-3 eigenlijk? Een klein voorbeeldje: Een supermarkt houdt het vlees koud in de koeling, die gebruikte energie noemen we scope 1. De energie om te koelen komt van een leverancier die fossiele brandstoffen verbrandt, de uitstoot die daarbij vrijkomt noemen we scope 2. Het vlees in de supermarkt komt van bijvoorbeeld een koe die methaan uitstoot en soja nodig heeft als veevoer. Die soja komt vaak uit Brazilië, en de ontbossing daar zorgt voor uitstoot. Al deze uitstoot, samen met de uitstoot van alle productieketens maakt deel uit van scope-3.
Zoals we in ons rapport vorig jaar lieten zien, komt 40% van de scope-3 uitstoot van dierlijke producten, zoals vlees en yoghurt. Natuurlijk is het goed om de koeling dicht te houden als je nog geen beslissing hebt genomen, en dat Albert Heijn steeds meer vleesvervangers verkoopt is ook super. Maar als er alleen maar meer vleesvervangers worden verkocht, zonder dat er minder vlees wordt verkocht blijft de scope-3 uitstoot eigenlijk alleen maar stijgen.
Dat geldt niet alleen voor Albert Heijn, maar voor alle supermarkten. Daarom lanceren wij in oktober een ranglijst van de zes grootste supermarkten in Nederland; een ranglijst die laat zien hoe ver supermarkten zijn in het verlagen van hun scope-3 emissies door 50% minder vlees en zuivel te verkopen in 2030. Lees hier meer over bij onze campagnes “Meat Us Halfway” of lees over de ranglijst die onze zusterorganisatie Feedback Global al twee keer succesvol in Engeland hebben uitgebracht, waardoor supermarkten zoals Tesco, M&S en Aldi hun beleid gewijzigd hebben.