Alle grote supermarkten hebben de ambitie uitgesproken om meer plantaardige producten aan te bieden. Helaas bieden zij nog steeds veel vlees en zuivel producten in de aanbieding aan. Maar Jumbo is de eerste die aanbiedingen op vers vlees volledig afzweert.
Maatschappelijke druk
Topman Ton van Veen in de Volkskrant: ´Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding’. ‘We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is.’ Maatschappelijke druk heeft een rol gespeeld in het besluit, erkent Jumbo.
De uitstoot van Jumbo
Jumbo stoot 10,5 megaton aan CO2 uit in haar hele keten. Naar schatting zit 40% van deze uitstoot in de verkoop van vlees en zuivel. Daar is dus flinke klimaatwinst te behalen. Sinds 2021 voeren wij bij Feedback EU campagne op supermarkten. Wij willen dat ze actie ondernemen op klimaat, en hun vlees en zuivelverkoop verminderen. We voerden campagne op Jumbo waarin de supermarkt werd opgeroepen om 1) transparant te worden over hun klimaatimpact en de verkoop van vlees en zuivel, 2) de eiwittransitie naar meer plantaardig en 3) minder dierlijk te omarmen en te stoppen met aanbiedingen van vlees. Jumbo hoorde bij de laagste groep in onze scorecard uit 2022 (zie ´de Minder Vlees Race´).
Supermarkten en greenwashing
In 2023 kwamen Jumbo en de andere grote supermarkten met toezeggingen om transparant te worden over hun broeikasgasuitstoot, hun eiwitverhouding en de ambitie voor een eiwittransitie naar 50/50 dierlijk/plantaardig in 2025 of 2030. Maar geen van de supermarkten stopte met aanbiedingen voor vlees en zuivel. Zodat in de praktijk nog klanten verleid worden om meer vlees te komen dan goed is voor hun gezondheid en het milieu.
Ons rapport ´Valse Bingo ´, gelanceerd in het midden van 2023, belichtte de greenwashing tactieken, twijfelachtige gegevensrapportage en winstbejag met betrekking tot de klimaatcrisis binnen supermarkten. Onze bevindingen onthullen een gebrek aan duidelijkheid en toewijding van retailers met betrekking tot hoe ze hun klimaatambities willen realiseren. Supermarkten gebruiken greenwashtactieken om zich duurzamer voor te doen en nog steeds door te gaan met het vlees en zuivelreclames.
Wie volgt?
Marktleider Albert Heijn is kampioen aanbiedingen. We sporen Albert Heijn dan ook aan om het voorbeeld van Jumbo te volgen en te stoppen met de promotie van stapelkorting van vlees- en zuivelproducten.